i follow..

Wednesday, October 12, 2011

FLIGHT ATTENDANT

na...na..naaa..shah na cerita cikit atau perlu sekadar berkongsi mungkin boleh memberi atau menerima pendapat dan pandangan, mendapat bantuan, info mahupon output dari kwan2 semua. Mana mungkin kita hidup tanpa teman bergelar kawan atau sahabat..


PERAMUGARA..yup..itu lah impian dan cita2 shah yang suatu hari nanti shah mengharap mendapat dan menggarap nama sebagai peramugara atau steward. Apa mungkin orang memandang rendah pada kebolehan shah tapi nama sebagai steward inilah yang orang memandang tinggi mendongak ke langit biru berselaput awan putih..


shah tidak memikirkan soal gaji mahupun soal kebabasan hidup sebab tujuan utama shah adalah bergelar peramugara..kata orang'ta de life' jadi shah nak membidas kata2 tu dengan pengalaman shah nanti..ada pula kata orang, peramugara ini hanya lah sekadar waiter sama seperti di kedai makan, yang membezakan hanyalah di udara


shah nak pastikan shah tetap akan berjaya..selepas SPM shah cuba untuk terus masok bidang ini..tetapi ditentang tegas  olah mak shah..so shah terpaksa ambik bidang yang paling dekat dengan cita2 shah sekarang ialah kos pengurusan penarbangan, Ada baik juga sekarang banyak airline yang nak train steward da nstewardess mesti sekurang-kurangnya diploma.
jadi mungkin ada peluang bagi shah..


[so untuk membuktikan flight attendant bukan sekadar waiters,shah nak tunjuk kan kerjanya sebagai seorang flight attendant]antaranya ialah:

  • get briefed by the captain on emergency evacuation procedures, coordinate of the crew, the    length of the flight, expected weather condition, and special issue having to do to pax
  • make sure the first-aid kit and other emergency equipment are aboard and in working order
  • assess the pax cabin to make sure there are adequate food supplied, beverages and blanket
  • greet pax as they are enter hte plane, check their tickets, and tell them where to store their coats and carry-on bag
  • instruc pax in the use of emergency equipment 
  • help pax in the event of emergency
  • check to see that pax seat belts are fastened, seat are in he right position, and bag are properly stowed prior to take-off
  • reassure the pax in the event of terbulence
  • direct pax if they must evaquate the plane if there is an emergency landing, 
  • answer question about the flight
  • distribute blankets, pillows and reading material

>dan banyak lagi kerja2 yang perlu diselesaikan oleh seorang flight attendant yang ramai orang cakap hanya sekadar pelayan di kedai makan..keyakinan dan semangat serta azam shah sangat tinggi hingga sanggup mengkaji seribu satu perkara agar dapat masuk ke dalam biang ini..
DOAKAN SEMOGA SHAH BERJAYA OKEY...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...