i follow..

Thursday, January 20, 2011

CiNtA JaRaK JaUh



Hari ini shah akan berkongsi cerita mengenai cinta jarak jauh.
Setiap orang mempunyai pendapat berbeza mengenai cinta jarak jauh ini, ada yang mengatakan mereka tak boleh berjauhan kerana kononnya jauh di mata, jauh di hati. :) Ada pula yang lebih gemar bercinta jarak jauh, kononnya supaya mereka tidak bosan.
Dari pengalaman shah, dekat atau jauh tidak ada bezanya. Yang penting adalah orang itu sendiri. Ketika shah bercinta jarak jauh, perjalanan 200 kilometer pun sanggup ditempuhi.
:)

Itu waktu berjauhan. Tapi walaupun dah dekat, tetapi hatinya buat onar, cinta pun boleh dikatakan tak cinta. Kalau tidak macam mana nak menjelaskan pergi balik Kuantan Ipoh 3 kali dalam 2 hari kalau bukan cinta namanya. :)  
Long distance relationships and dating occur when two people live far apart from each other and are unable to see each other but on holidays, weekends, or on vacation.
Long distance dating can be very difficult for some relationships if the people want to be together more often. Some people enjoy long distance relationships because it gives them the time apart from each other to fully appreciate each other when they are able to be together.
Some long-distance dating may not last a long because they are too difficult or one of the people in the relationship may end up moving closer so they can be together.
When couples experience long distance dating they are usually able to see each other on the weekends if the distance isn’t too far apart. If the couple is too far away to be able to see each other on the weekends then they will use their vacation time from work and see each other on the holidays. Whenever they can get the time available they will see each other.
sekolah telok panglima garang
The couples are able to communicate by phone, email, and other methods, but they can only see each other when one of them are capable of traveling.
Long-distance dating can be difficult for some people if they find they want to see more of the other person and the distance is just too far.
However, it can be good for a relationship to have the time apart because when they do see each other the two are extremely happy to be together and they don’t take each other’s time for granted.


Kedua-dua pihak perlu berusaha dan sama-sama give and take dalam sesuatu relationship itu. Susah untuk membina sesuatu dan ia memang mengambil masa. Tetapi untuk memusnahkan sesuatu (dan menganggap ia tidak ada) memang mudah.
Jangan sampai sudah terantuk baru tergadah, yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran sudah. :)
Kadang-kadang apa yang kita cari-cari sudah berada di depan mata, namun kerana ikutkan hati dan perasaan tamak (tidak puas hati) yang selalu beraja dalam diri kita membutakan mata dan mentulikan telinga. Ada petani yang telah membanting tulang bertahun-tahun mengerjakan tanahnya, tiba-tiba menjual tanah tersebut untuk menyertai skim cepat kaya. Walaupun tanah tersebut diketahui beliau sebagai tanah yang baik dan subur, petani tersebut tetap menjualnya kerana ketamakannya.
Konon-kononnya boleh kaya cepat, hidup senang dan berkereta besar. Tidak perlu tunggu sampai tua kerepot baru hendak menikmati hidup katanya.
Tiba-tiba, panas yang diharap sampai ke petang, hujan lebat dan ribut petir pula di tengah hari. Skim cepat kaya tadi tutup dan petani tersebut bukan sahaja kehilangan wangnya, tetapi juga tanah yang setia berbakti kepadanya sebelum ini.
Sekarang, petani tersebut berpindah-randah menumpang kasih menghambakan diri kepada tuan-tuan tanah yang sudi membenarkan dia berteduh sebentar sebagai upah mengerjakan tanah mereka.
Tuhan itu Maha Adil. Orang yang tamak dan menzalimi orang lain (lebih-lebih lagi mereka yang bangga berlaku kejam) akan mendapat ganjaran dan balasan seperti yang telah dijanjikanNya. Lagipun doa orang-orang yang di zalimi itu makbul.  Maka oleh itu, janganlah kita menzalimi orang lain.

Wah, jauh kita berpusing. Dari kisah cinta jarak jauh sehinggalah kepada analogi petani. Sekali lalu, nampak seperti tidak berkaitan. Namun dari pengalaman cikgu sendiri, ia sebenarnya berkaitan sangat. Bacalah dan fikir-fikirkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...